VAG TDI PD
Kapitoly:Prehľad Zvyšovanie výkonu Ako upravujeme mapovanie motora ( chip ) ? |
Prehľad
Motory koncernu VAG 1.9TDI sú preplňované vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva. Motory so vstrekovaním PD (Pumpe-Düse) sa preslávili svojou výkonovou charakteristikou v nízkom otáčkovom spektre, a to mohutným záťahom pomerne vysokého krútiaceho momentu.
Konštrukcia prvého motora s technológiou PD s výkonom 85kW vychádza konštrukciou z motora TDI 81kW. Hlavné zmeny sa udiali hlavne v hlave motora. TDI VE (66/81kW) má v jednom čerpadle integrované nízkotlaké aj vysokotlaké čerpadlo. TDI PD má len nízkotlaké čerpadlo, ktorého úlohou je dodávať palivo z nádrže.
Systém čerpadlo-tryska sa vyznačuje umiestnením vysokotlakého čerpadla v každom vstrekovači. Vstrekovací tlak sa vytvára pomocou vačkového hriadeľa, ktorý tlačí na piestik vo vstrekovači a tým vytvorí vysoký vstrekovací tlak (až do 2000 Bar).
PD bol vyvíjaný ako konkurenčné riešenie ku systému common rail (CR) pre dosiahnutie požiadaviek na znižovanie emisií spaľovacích motorov oproti minulým riešeniam. Pre porovnanie 1. generácia CR dosahovala vstrekovacie tlaky okolo 1300 Bar (oproti 2000 Bar TDI-PD).
PD síce dosiahne vyšších maximálnych tlakov no ponúka neporovnateľne nižšiu flexibilitu. PD má isté obmedzenia čo sa týka časovania vstrekovania, a má možnosť riadenia len jednej dávky paliva na cyklus (pred-vstrek je mechanický). Oproti tomu CR ponúka možnosť riadenia viacerých dávok počas jedného plniaceho cyklu (napr. pred-vstrek, hlavný vstrek, po-vstrek).
Styk medzi vačkovým hriadeľom a vstrekovačom si vyžiadal použitie kvalitnejšieho motorového oleja, preto správny olej pre TDI-PD musí splňovať normu 505.01 (prípadne 506.01 , 507.00). Používanie nesprávneho oleja, prípadne nedodržanie intervalu výmeny môže spôsobiť nadmerné opotrebovanie.
Ako všetky moderné vznetové motory sú nasadené EGR ventily. Ich zaslepenie pri vozidlách vyrobených po roku 2004 vedie k chybovej hláške, a rozsvieteniu kontrolky motora. K odstráneniu EGR je potrebná úprava mapovania (tzv. chiptuning).
Prierez vstrekovačom PD
Prehľad výkonových parametrov | ||
Výkon | Krútiaci moment | kód motora |
74 kW (101PS) | 240Nm | ATD |
85 kW (115PS) | 285Nm | AJM |
85 kW (115PS) | 310Nm | AUY |
96 kW (130PS) | 310Nm | ASZ |
110 kW (150PS) | 320Nm | ARL |
2.gen | ||
66 kW (90PS) | 210Nm | |
77 kW (105PS) | 250Nm | BXE, BJB ,BLS |
103 kW (140PS) | 320Nm | BKD |
110 kW (150PS) | 320Nm | BTB |
135 kW (170PS) | 350Nm |
Prehľad vstrekovačov | |||
Označenie | kód motora | prietok | použitie |
038 130 073 BA | AWX,AVF, BLT, ATL | 530er | 1.9TDI 130PS, 1.4TDI 90PS (Audi A2) |
038 130 073 AA | ASZ, ARL | 550er | 1.9TDI 130PS, 150PS |
038 130 073 AL | ASZ, ARL | 550er | 1.9TDI 130PS, 150PS |
038 130 073 J | ATD | 425er | 1.9TDI 100PS |
038 130 073 AJ | ATD | 425er | 1.9TDI 100PS |
038 130 073 F | AJM, AUY | 465er | 1.9TDI 115PS |
045 130 073 T 038 130 073 T | AJM,AUY, AMF | 465er | 1.9TDI 115PS, 1.4TDI 75PS |
045 130 073 AA | ANY | 360er | 1.2TDI 61PS |
Špecifické vlastnosti TDI PD
Krútiaci moment
V dobe uvedenia TDI-PD výrobca deklaroval vyšší krútiaci moment ako bolo v danej triede automobilov obvyklé. Často sa porovnávali motory s výkonmi 81kW (starší typ vstrekovania) a 85kW (TDI PD). Nasledujúci graf porovnáva priebeh krútiaceho momentu menovaných motorov.
Porovnanie krútiaceho momentu s TDI VP-37
Po hlbšej analýze mapovania oboch motorov sa ukázalo, že efektivita spaľovania je veľmi podobná a teda nárast krútiaceho momentu je zapríčinený naladením RJ motora (vyššou dávkou paliva). Limity technológie TDI-PD sú však vyššie, a teda dokáže úplne spáliť vyššiu dávku paliva ako predchádzajúci typ, hlavne kvôli vyššiemu vstrekovaciemu tlaku a lepšiemu rozprášeniu paliva.
Deklarovaný výkon vs. nameraný
V niektorých prípadoch sa v súvislosti s TDI-PD povráva,že motory dosahujú v skutočnosti vyšší výkon ako deklaruje výrobca. Niektoré 105k verzie skutočne namerajú až 120k s pôvodným naladením RJ motora.
Nesúlad medzi deklaráciou výrobcu a skutočnosťou sa prejavil aj na 85kW TDI-PD.
Deklarovaný výkon 85kW AJM
kliknite pre zväčšenie
Nameraný výkon 116PS, 301Nm
(aktualizovaná kalibrácia vstrekovania posunie výkon dokonca ešte o cca 5 koní vyššie)
Je nutné poznamenať, že výkon motora sa značne líši v závislostiach od podmienok okolitého prostredia. Do istej miery tieto rozdielnosti zohľadňuje norma podľa ktorej sa merajú spaľovacie motory, no hodnoty výkonu sú značne závislé od výkonu chladiaceho zariadenia, ktoré je súčasťou skúšobne. V skúšobni osadenej menej výkonným chladením by výsledný výkon mohol byť nižší.
Zvyšovanie výkonu
Palivové sústavy TDI-PD poskytujú zaujímavú rezervu, ktorá sa dá využiť pri zvyšovaní výkonu. Vo väčšine prípadov sa dá konštatovať, že je možné využiť maximálny potenciál dodávky paliva až po výmene turbodúchadla.
Vozy s výkonom 74kW a 77kW sú vybavované spojkami s priemerom 228 mm (neplatí pre 4x4), tak isto Passat/A4 96kW s 5 stupňovou prevodovkou je tak isto osadený spojkou o priemere 228mm.
Pri týchto vozidlách je vhodné dlhodobo nepreťažovať spojky a hlavne dvojhmotové zotrvačníky vysokým krútiacim momentom (nad 330Nm).
Ďalším limitujúcim faktorom pri úpravách nad 150 koní je intercooler(týka sa hlavne ASZ).
Intercooler pri týchto vozidlách (staršie ako Golf5/Octavia2) je umiestnený pred pravým predným kolesom, a má malú chladiacu plochu a pomerne malý nápor vzduchu. Pri využívaní výkonu vozidla sa preto stlačený vzduch z turbodúchadla rýchlejšie ohrieva a pri zachovaní rovnakého tlaku s rastúcou teplotou klesá jeho hustota, a tým pádom aj množstvo vzduchu nasávaného motorom, čo spôsobuje postupné upadanie výkonu hlavne v letných mesiacoch.
Ako upravujeme mapovanie motora ( chip )?
Autá osadené motorom 1.9TDI 85kW s kódom motora AJM vyrobené pred rokom 2001 majú ako jediné TDI-PD riadiacu jednotku, ktorá nepodporuje programovanie cez zásuvku OBD, ostatné typy je možné preprogramovávať cez OBD.
Vo fabrickom nastavení má riadiaca jednotka motora v niektorých prípadoch limit zobrazovania plniaceho tlaku nastavený na cca 2630mBar.
Tento limit podľa potreby odstraňujeme, a na diagnostike sa potom zobrazujú korektné parametre, ktoré neskôr uľahčia prácu technikovi pri hľadaní budúcej závady.
Riadiaca jednotka má po našej úprave zachované všetky interné mechanizmy a regulátory, tzn. normálne obmedzuje dymivosť na požadovanú úroveň, nastavuje turbo na požadovanú úroveň,
má odozvu na plyn nastavenú na požadovanú úroveň, zobrazuje korektné dáta (diagnostika, aj spotreba) a adekvátne reaguje na chybové stavy.
V niektorých prípadoch je v RJ motora uložených viacero rôznych súborov mapovania(vtedy keď sa auto vyrába vo viacerých verziách napr. s automatickou prevodovkou, alebo s pohonom 4x4). V prípade požiadavky je možné tieto mapovania upraviť rôznym spôsobom a tak získať RJ motora s 3 rôznymi nastaveniami (napr. rôzny maximálny výkon, menšia dymivosť,...), ktoré sa dajú meniť už bežným diagnostickým nástrojom pomocou funkcie "kódovanie".
TDI-PD má zložitú štruktúru riadenia dávky paliva, kde dávkovanie paliva je výsledkom prepočtu zo sústavy (kalibračných) máp. Dĺžka otvorenia vstrekovača je závislá profile vačkového hriadeľa a na prevádzkovom režime motora. Korektne prepočítať časovanie vstrekovania je komplexná práca, ktorej je schopný len odborník znalý danej problematiky. Zvýšiť výkon bez prepočtov časovania vstrekovania je možné, no vzniká s tým spojená mierne vyššia dymivosť a o niečo vyššia tepelná záťaž.
kliknite pre zväčšenie
jedna z kalibračných máp otvorenia vstrekovača
alfatuning.sk, 2014