Čoho sa vyvarovať pri úpravách tzv. "renomovanými" firmami

V dnešnej dobe „robí čiptuning“ kde kto. Od úplných laikov so stiahnutým softvérom až po veľké firmy s majestátnou reklamou. Žiaľ ani jeden z týchto parametrov nie je relevantný pre zhodnotenie kvality úpravy. Aj mnohé firmy disponujúce kvalitným a drahým vybavením produkujú úpravy, ktoré sú skôr na hanbu, ako na pochvalu.


Ale ak je softvér odladený nekvalitne a auto dymí dokonca aj pri čiastočnej záťaži, dochádza k zapekaniu piestnych krúžkov, znehodnocovaniu oleja, horšiemu mazaniu turba i kľuky, zakarbónovaniu regulácie turba. Najjednoduchšou cestou k zvýšeniu výkonu je zmena dĺžky vstreku. Riadiaca jednotka v domnení, že vstrekuje napr. 50mm3 paliva, v skutočnosti vstrekuje 60, alebo u šialenejších úprav aj 70mm3. Žiadne limitery a bezpečnostné zarážky nezasiahnu ani pri prehrievaní, pretože RJ si stále myslí, že dáva 50 a je vypočítané, že 50 je bezpečných. Auto dymí, vzduchu je málo, vstrek trvá dlhšie, ako by mal a preto by mal začať skôr. Ale nezačne, lebo predvstrek nikto nezmenil. Ak sa k tomu zvýši ešte aj tlak v lište, paliva je ešte viac a už nikto netuší koľko ho je a kedy sa vstrek skončí... Efekt? Nárast výkonu je citeľný, za autom je čierny dym, ale ťahá pekne. Turbo potichu karbónuje, piesty trpia, krúžky sa zapekajú. Katalyzátor sa zanáša. Prípadný filter pevných častíc spúšťa jednu regeneráciu za druhou až sa nakoniec upchá... Nárast výkonu je napríklad 15%, nárast spotreby 10% a údaj na palubnom PC je spotreba nižšia o 30%.


Po pár desiatkach tisíc km (v lepšom prípade) sa začne objavovať núdzový režim. Príčina – vysoký tlak turba (nefunkčná regulácia), alebo nefunkčný EGR (opäť karbón). Vodič navštívi úpravcu, ktorý skonštatuje, že to nie je jeho chyba. A tak sa vodič vozí, mení turbá, EGR, generálkuje. Prečo to upravujú takto aj známe veľké firmy? Pretože upraviť softvér chce vysokú školu. Nie je to vôbec jednoduché. Existujú rôzne softvérové vybavenia na úpravu riadiacich jednotiek.

Jediným a kompetentným softvérom je WinOls od EVC. Nepracuje s ním takmer žiadna firma. Je to softvér, v ktorom sa mapy tvoria a vyvíjajú. Používa ich výrobca. Napr. pri EDC16c39 rozpozná WinOls 308 máp a všetky označí rovnako MAP BOSCH. Ak chcete upraviť takýto softvér, musíte nájsť tých správnych 34 a upraviť ich podľa výpočtov. Vo winolse sa pochopiteľne dajú meniť aj zarážky, odstavovať EGR, DPF, meniť voľnobeh, štartovacie mapy, atď. Je zložitý, ale dokonalý. Dobrý softvér sa dá urobiť iba vo winolse.

Väčšina firiem používa softvér od Alientechu – ECM Titanium. Je to ale iba hex editor s preddefinovanými mapami. Tzv. drivery pridelené k jednotlivým sw. Číslam z ECU umožnia úpravcovu otvoriť približne 4-5 palivových máp (dĺžka vstreku, požiadavka vodiča, EGR, limiter dymivosti) 2-3 turbo mapy a limiter momentu. Mapy nemajú hodnoverné rozsahy a rozsahy sa ani nedajú meniť. Hodnoty v mapách sa spravidla navyšujú percentuálne. Väčšina máp potrebných na slušnú úpravu nie je dostupná. Úpravy tohto typu sa dajú porovnať s powerboxami, pretože ECU netuší, koľko paliva vstrekuje.

Než sa rozhodnete pre úpravu, nech cena a výkon nie sú jedinými parametrami rozhodnutia. Požadujte zmeranie výkonu, ale hlavne emisií!! Pri meraní výkonu pozerajte obsluhe PC na prsty, na Slovensku máme firmu, ktorá klikne na bulharskú konštantu a zo 162k je razom 180. Nechajte si vždy originál svojho softvéru zálohovať. Ak je úpravca ochotný dať vám na USB kľúč aj upravený softvér, vezmite si ho.