Časté otázky

1. Klesne mi spotreba po bežnom načipovaní auta?

U väčšiny čiptunerských spoločností sa dočítate, že spotreba po načipovaní klesne. Vedecky to vysvetľujú tým, že silnejší motor môže ísť do kopca na šestke, slabší musí podradiť a tým urobí viac cyklov a spotreba vzrastie. Treba si však uvedomiť, že premiestnenie telesa je práca. Premiestnenie o rovnakú výšku je rovnaká práca. Za rovnaký čas = rovnaký výkon. Pri nezmenenej účinnosti motora bude aj spotreba rovnaká. Pravdou je, že účinnosť motora je najlepšia v nižších otáčkach, povedzme 86% verzus 82% pri vysokých otáčkach. Ale aký bude rozdiel otáčok medzi 5. a 6. prevodovým stupňom pri konštantnej rýchlosti? 500? Takže pokles spotreby týmto spôsobom je možný, ale zanedbateľný. Kde je teda pravda? Pravda je v tom, že väčšina úpravcov zmení dĺžku vstreku, o čom riadiaca jednotka nemá ani potuchy. A tak v domnení, že vstrekuje 50mm3/zdvih , v skutočnosti vstrekuje 60, alebo viac. Ale palubný PC stále počíta s 50, takže spotreba je podľa neho nižšia. Niekedy je to liter, niekedy aj 2. Realita po natankovaní hovorí, že neklesla, ale stúpla. Stúpla preto, že maximálna dávka paliva je vyššia, a vyšší výkon pri rovnakej účinnosti motora a rovnakej účinnosti paliva ide ruka v ruke s vyššou spotrebou. Takže ak výkon budete využívať, spotreba porastie. Spotreba u atmosférického motoru bez turbodúchadla iba porastie.

2. Je teda nejako možné úpravou softvéru znížiť spotrebu?

Je. Ale musí to byť perfektne prepočítané a nedá sa to zvládnuť za 2h. Podstata je vo zvýšení tlaku paliva, čo umožňuje kratšiu dobu vstreku. Jednak sa tým palivo dokonalejšie rozpráši a jednak neskorší predvstrek vytvára kratšiu dobu protitlak proti piestu ktorý ide smerom hore k hornej úvrati. Týmto je možné spotrebu málinko znížiť, cca o 1-3 dcl/100km. Ak chcete mať lepšiu spotrebu, nesmiete využívať viac výkonu, ako v období, s ktorým sa to porovnáva. Tieto možnosti ponúkajú iba JTD, u benzínu to nie je možné.

3. Je potrebné u Euro 2 motorov montovať regulátor na zvýšenie tlaku turba?

Nie je. Bez montáže však tlak nevzrastie a bez vyššieho tlaku sa do motora nedostane dostatok vzduchu. To výrazne obmedzí možnosti navýšenia výkonu. U 77kW motora, ako i u 100kW motora bude navýšenie výkonu okolo 10%. Krútiaci moment v nízkych otáčkach však nebude rozdielny, ako pri verzii s regulátorom.

4.Je možné súčasne zvýšiť výkon a znížiť spotrebu?

To záleží na tom, čo si predstavujete pod pojmom súčasne. Vyšší výkon= vyššia spotreba, to inak nejde. Ale je možné softvér urobiť tak, aby pri malej záťaži pri kľudnej jazde mal spotrebu o 3-5% nižšiu, ako pôvodnú. Pri využití plného výkonu však spotreba porastie.

5. Prejdem po načipovaní cez emisnú kontrolu? Aj po vybratí DPF?

Po kvalitnom odladení s prepočtami hodnôt určite áno. Nie však pri nekvalitnom tuningu, kedy auto dymí. Žiaľ presne toto ponúka väčšina firiem. Pred emisnou je treba prejsť pár kilometrov na plný výkon, aby prúd plynov vypláchol usadené sadze z výfuku (platí aj pre nenačipované auto). Po odstránení DPF prejdete emisnou kontrolou bez problémov.

6. Ako to, že niektoré atmosférické benzínové motory ponúkajú úpravcovia až s 30% navýšením?

Záleží, o ktorú firmu sa jedná. Väčšina z nich klame a udáva nepravdivé údaje, len aby bola konkurencie schopná. Iné firmy pristúpili k úpravám motorových súčastí, potom navýšenie možné je. Niektoré firmy upravili softvér tak šialeným spôsobom, že posunuli zásah obmedzovača na 9000 ot/min. O využiteľnosti takto získaného výkonu asi netreba veľa hovoriť, nieto ešte o životnosti motora, ktorý bez úprav vačiek, ventilov, pružín a chladenia dlho nevydrží.

7. Podľa čoho si vybrať úpravcu?

Odpovedať na túto otázku bez toho, aby to bola reklama, ohováranie, alebo iný zákonný rozpor, je veľmi ťažké. Každopádne nedoporučujem vyberať podľa výkonu, ktorý v tabuľke nájdete po odladení. Buď je to hodnota úplne vymyslená, alebo je u všetkých áut o 2k vyššia, než má konkurencia... Samozrejme existujú aj seriózni úpravcovia, ale dajú sa spočítať na jednej ruke. Nevyberajte ani podľa ceny. Aj nekvalitný úpravca môže byť drahý. Extrémne nízka cena svedčí pre pravdepodobne nízku kvalitu. Odporúčam riadiť sa recenziami a skúsenosťami iných užívateľov. Aj menej kvalitný tuning – ak nie je extrémny môže potešiť a obísť sa bez poškodenia motora. Má však svoje nevýhody popisované v ostatných odborných článkoch na tomto webe.

8. Môže sa upravovať vozidlo v záruke?

Nie, výrobca samozrejme nikdy nesúhlasí so zásahom do vozidla. Otázka stojí teda tak, či sa to dá zistiť a či to vôbec bude niekto zisťovať. Povedzme, že úprava je urobená slušne, DPF netrpí, auto nedymí a jazdí bez problémov. Vtedy nie je dôvod na reklamáciu a problém nevzniká. Ak sa však problém vyskytne, tak posledné najnovšie jednotky zaznamenajú zásah a šikovný mechanik autorizovaného servisu sa cielene k tomuto parametru dopátra. Každopádne kvalitne urobená úprava nespôsobí žiadne poškodenie motora.

9. Má zmysel navyšovať výkon, ak mám najazdených 250 tisíc km?

Počet najazdených kilometrov nie je smerodajný.Pochopiteľne opotrebovaný motor nedosiahne parametre po odladení, ako nový, ale pokiaľ má najcitlivejšie komponenty, akými sú turbo, spojka a vstrekovací systém v poriadku, nič nebráni tomu, aby bol výkon navýšený.

10. Chcem odtránit DPF na mojom aute OPEL VECTRA. Je to možné? Za kolko?

Je to možné. Cena softvérového odtránenia DPF je 150E. Upozornujem, že je potrebné aj mechanicky odstránit filter z výfukového potrubia. Zmluvný mechanik to urobí za poplatok 30E. Ak ste cítali podstránku o problematike DPF a EGR, tak iste viete, že by bolo vhodné zaslepit a odstránit zo softvéru aj EGR. Takáto úprava stojí 80E za softvér a 20E za záslepku. Pokial teda využijete obe služby vrátane mechanických úprav, cena je teda 280E. Na rozdiel od iných firiem, u nás Vám po zaslepení EGR nebude vyskakovat príliš vysoký tlak turba v ciastocnej zátaži a takisto bude možné bez problémov nacítat cez diagnostiku chybové kódy, ktoré nemajú súvis s DPF a EGR. Po úprave od nás sa nemusíte obávat obcasných poklesov výkonu, co býva takmer pravidlom u väcšiny iných úpravcov.

Ak máte ďalšie otázky, na ktoré chcete poznať odpovede, píšte mi na email info@alfatuning.sk