VAG 1.9 TDI VE
1,9TDI VE
Článok sa týka technických vlastností systému vstrekovania paliva vo vozidlách typu Škoda Octávia, VW Golf 3, VW Golf 4, VW Sharan, ... a úpravám vedúcim k zvyšovaniu výkonu a chiptuningom všeobecne.
Prehľad
Motory koncernu VAG 1.9TDI sú preplňované vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva. Tento článok sa bude venovať motorom, ktoré sú osedené rotačným čerpadlom VP37 (ľudovo - rotačka). Tieto motory sú známe vysokou trvácnosťou, a hlavne nízkou spotrebou paliva. Konštrukcia motora je v rôžnych výkonových verziách takmer identická, odlišnosti sú v osadení komponentov ako - elementy čerpadla, trysky, turbo - čo poukazuje na možnosti zvyšovania výkonu. Motor je osadený EGR (ventil spätného vedenia spalín), medzichladičom stlačeného vzduchu (Intercooler), ktorý je osadený na boku pred pravým kolesom (SMIC (SideMountedInterCooler) a turbodúchadlom GT1544 / VNT15 / GT1746V.
Prehľad výkonových parametrov | ||
Výkon | Krútiaci moment | kod motora |
66 kW (90PS) @ 4000RPM | 202Nm @ 1900RPM | 1Z, AHU |
66 kW (90PS)@ 3750RPM | 210Nm @ 1900RPM | AGR, AHH, ALE, ALH |
81 kW (110PS)@ 4150RPM | 235Nm @ 1900RPM | AHF, AFN, ASV, AVB, AVG |
Prehľad vstrekovacích trysiek | |||
Označenie | nasadenie | veľkosť | nameraná veľkosť |
DSLA 150P 672 | 1.9TDI ALH, automatická prevodovka | .158 | .138 |
DSLA 150P 706 | 1.9TDI AHU, 1Z | .184 | .170 |
DSLA 150P 357 DSLA 150P 442 | 1.9TDI AHU, 1Z | .184 | .185 |
DSLA 150P 520 | 1.9TDI AFN/ASV | .205 | .205 |
DSLA 150P 502 | 2.5TDI 140HP AEL | .216 | .216 |
DSLA 150P 764 | 2.5TDI 151HP | .205 | .205 |
Bosio DLC 1019 | 2.5TDI 151HP AXG - náhrada | .216 | .216 |
Bosio RACE520 | 5 dier | ||
Bosio RACE520 stage 2 | 7 dier |
Vstrekovacie čerpadlo
Teleso čerpadla v sebe integruje vysokotlaké aj nízkotlaké čerpadlo. Je zodpovedné za dávkovanie paliva vstrekovaného do motora i jeho časovanie. Vstrekovanie prebieha v dvoch fázach - predvstrek a hlavný vstrek. Predvstrek začína pri tlaku 190/220 Bar (v závislosti na nastavení EURO2 - 190 Bar, EURO3 - 220 Bar. Hlavné vstrekovanie pri tlaku 300 Bar.
1 - tlakový ventil
2 - nastavovač
3 - obmedzovač pretečenia
4 - rozdeľovacia hlava s vysokotlakým čerpadlom
5 - palivové čerpadlo
6 - časovač
7 - vačkový hriadeľ
8 - elektronický vypínací ventil
Zvyšovanie výkonu
Zvýšenie výkonu je možné dosiahnuť rôznymi spôsobmi:
1. Len zmenou vstrekovacích trysiek
Výhody:
+ vykonanie údržby
(vstrekovacie trysky majú obmedzenú životnosť po čase sa začnú deformovať, opotrebením sa mení aj otváraci tlak, trysky môžu zle rozprašovať čo môže spôsobovať zvýšenú hlučnosť, nerovnomernosť chodu, zvýšenú spotrebu paliva a vážne ohrozenie motora (prepálený piest)
+ výhodný pomer cena / výkon
Nevýhody:
Manažment riadnenia nemá presný súlad medzi prepočítanou dávkou paliva a skutočne vstrekovanou dávkou, pretože tryskou s väčším otvorom prejde viac paliva za jednotku času (pri rovnakom tlaku) čo ovplyvňuje:
- pozmenené časovanie vstrekovania
- zmenený pomer palivo/vzduch
- mierne zvýšená dymivosť
- nepravdivé údaje na palubnom počítači
To ako sa líšia parametre je dané rozdielom medzi pôvodnou a náhradnou tryskou. Vďaka tomu,že v mapovaní motora sú ponechané isté rezervy je možné v určitých prípadoch prevádzkovať motor aj bez chipu, no vždy korektne prispôsobené mapovanie motora poskytuje výhodu - a to plné využitie potrenciálu mechanických súčastí a ich zladenie dokopy. To poskytne plný možný výkon, pri zachovaní dobrej spotreby paliva a nízkej dymivosti. Vhodným postupom pri cielenom zvyšovaní výkonu je najprv osadiť výkonnejšie trysky a neskôr nechať upraviť mapovanie motora.
2. Zmena mapovania motora - chiptuning
Výhody:
+ zvýšenie výkonu
+ zlepšenie priebehu krútiaceho momentu
+ možné zlepšenie spotreby paliva
+ možná zmena parametrov podľa priania zákazníka (zmena odozvy plynového pedálu, krivka krútiaceho momentu podľa priania, odstránenie chybne fungujúceho komponentu,...)
Nevýhody:
- neodborná úprava mapovania motora môže priniesť viac negatív ako pozitív (napr: auto ťahá v nízkych otáčkach oveľa lepšie, neúmerne dymí, no maximálny výkon sa veľmi nezvýšil), preto je dôležité správne si vybrať svojho úpravcu
- komponent motora blížiaci sa koncu svojej životnosti zlyhá skôr ako pri menej náročnom nastavení
3. Zmena mapovania motora - chiptuning + mechanická uprava
Vyšším požiadavkam na výkon motora je možné vyhovieť kombináciou zmeny mechanických častí a následnou úpravou mapovania motora.
Maximálny dosiahnuteľný výkon je vždy obmedzovaný najslabším článkom.
Príklad úpravy 66kW TDI:
stupeň | maximálny výkon | limit |
originál | 90PS | mapovanie motora |
stupeň 1. | 115-120PS | palivová sústava-trysky |
stupeň 2. | cca 130PS cca 150PS potrebné výkonnejšie trysky | turbo GT1544(platí pre kód motora AGR) turbo GT1749V (platí pre kód motora ALH) originálny intercooler vhodný do cca 160PS spojka |
stupeň 3. | 160-200+PS(podľa požiadavky) potrebné: turbo, trysky, element čerpadla, intercooler | mechanické možnosti motora, výfuk |
Ako upravujeme mapovanie motora ( chip )?
V prvom rade berieme do úvahy možnosti jednotlivých komponentov -trysky/turbo/spojka,prevodovka...
Úprava vozidiel s rotačným čerpadlom má isté špecifiká v porovnaní s napríklad TDI-PD, Common Rail.
Kým ostatné systémy regulú dávku paliva pomocou dĺžky otvorenia vstrekovača, TDI s rotačným čerpadlom nastavuje dávku paliva pomocou zmeny napätia akčného člena.
Vo fabrickom nastavení má riadiaca jednotka motora isté limity čo sa týka zobrazovania dát v diagnostike napr.: obmedzenie dávky paliva, obmedzenie zobrazovania plniaceho tlaku.
Tieto limity podľa potreby odstraňujeme, a na diagnostike sa potom zobrazujú korektné parametre, ktoré neskôr uľahčia prácu technikovi pri hľadaní budúcej závady.
Riadiaca jednotka má po našej úprave zachované všetky interné mechanizmy a regulátory, tzn. normálne obmedzuje dymivosť na požadovanú úroveň, nastavuje turbo na požadovanú uroveň,
má odozvu na plyn nastavenú na požadovanú úroveň, zobrazuje korektné dáta (diagnostika, aj spotreba) a adekvátne reaguje na chybové stavy.
Úprava riadiacej jednotky spočíva v zmene obsahu pamäti, v ktorej sú zakódované jednotlivé mapy riadenia motora.
Zmena pamäte možná cez zásuvku OBD bez rozoberania RJ motora (platí pre ročníky >2001). Zmena sa vykonáva špecializovaným zariadením na zmenu obsahu pamäte, a nie bežnou diagnostikou.
V starších typoch (staršie ako rv.2001) je nutné rozobrať RJ motora, a upravené mapovanie naprogramovať do nových pamäťových čipov a tie osadiť.
V niektorých prípadoch je v RJ motora uložených viacero rôznych súborov mapovania(vtedy keď sa auto vyrába vo viacerých verziách napr. s automatickou prevodovkou, alebo s pohonom 4x4).
V prípade požiadavky je možné tieto mapovania upraviť rôznym spôsobom a tak získať RJ motora s 3 rôznymi nastaveniami (napr. rôzny maximálny výkon, menšia dymivosť,...), ktoré sa dajú meniť už bežným diagnostickým nástrojom pomocou funkcie "kódovanie".
radim@alfatuning.sk