VAG Common-rail
TDI CR
Parametre motorov TDI so systémom vstrekovania Common rail.
Princíp vstrekovacieho systému
Schéma vstrekovania paliva v motore 1.6 TDI CR
Common rail (ďalej CR) je sofistikovaný systém vysokotlakého vstrekovania paliva pre dieslové motory. Základnou charakteristikou je vysokotlaký zásobník paliva spoločný pre všetky vstrekovače.
Tento zásobník plní funkciu dodávky a udržiavania tlaku paliva. Tým, že sú vstrekovače pripojené na tento zásobník, majú vždy k dispozícií vysoký tlak paliva, ktorý zaručuje vysokú flexibilitu v možnosti dávkovania paliva.
Práve flexibilita dávkovania paliva je zásadný parameter, pre ktorý si systém CR osvojili všetci výrobcovia moderných vznetových spaľovacích motorov. Vstrekovače CR majú tak krátku dobu otvorenia a zatvorenia, že dokážu rozdeľovať dávku paliva na viacero menších dávok.
Okrem hlavnej dávky paliva dokážu riadiť tzv. predvstrek, a to až v dvoch fázach. Predvstrek paliva nastáva skôr ako hlavné vstrekovanie, a má menšiu dávku. Pomocou predvstreku je možné vyhladiť priebeh spaľovacieho tlaku a znižovať úroveň hluku.
V prípade potreby regenerácie filtra pevných častíc je nutné vstrekovať palivo aj po hlavnej vstrekovacej dávke, a to z dôvodu vytvorenia vysokej teploty výfukových plynov. Takéto vstrekovanie sa označuje Post-injection.
Prehľad motorov TDI CR |
Kód motoru | zdvihový objem | počet valcov | ventilov na valec | kompresný pomer | max výkon | max točívý moment | riadiaci systém | priebeh výkonu |
CFWA | 1199 ccm | 3 | 4 | 16,5:1 | 55kW pri 4200 RPM | 180Nm pri 2000 RPM | Delphi | |
CAYB | 1598 ccm | 4 | 4 | 16,5:1 | 66kW pri 4200 RPM | 230Nm 1750-2500 RPM | Continental Simos PCR2 | |
CAYC | 1598 ccm | 4 | 4 | 16,5:1 | 77kW pri 4400 RPM | 250Nm 1900-2500 RPM | Continental Simos PCR2 | |
CBDB | 1968 ccm | 4 | 4 | 16,5:1 | 103kW pri 4200 RPM | 320Nm 1750-2500 RPM | Bosch EDC 17 - CP14 | |
CBBB CEGA | 1968 ccm | 4 | 4 | 16,5:1 | 125kW pri 4200 RPM | 350Nm 1750-2500 RPM | Bosch EDC 17 - CP14 | |
II. generácia TDI CR |
CFHA | 1968 ccm | 4 | 4 | 16,5:1 | 81kW pri 4200 RPM | 250Nm 1500-2500 RPM | Bosch EDC 17 - C46 | |
CFHF | 1968 ccm | 4 | 4 | 16,5:1 | 81kW pri 4200 RPM | 280Nm 1750-2750 RPM | Bosch EDC 17 - C46 | |
CFHC CFFB | 1968 ccm | 4 | 4 | 16,5:1 | 103kW pri 4200 RPM | 320Nm 1750-2500 RPM | Bosch EDC 17 - C46 | |
CFJA CFGB | 1968 ccm | 4 | 4 | 16,5:1 | 125kW pri 4200 RPM | 350Nm 1750-2500 RPM | Bosch EDC 17 - C46 | - |
Úpravy riadiacich jednotiek
V niektorých prípadoch motory s rôznym výkonom používajú unifikované komponenty, a rozdiel vo výkone vzniká len fabrickým nastavením riadiacej jednotky, preto je možné úpravou získať pozoruhodné výsledky
Ako upravujeme mapovanie motora ( chip )?
Riadiace jednotky použité v popisovaných motoroch sú aktuálne najmodernejšie riadiace systémy.
Výrobcovia automobilov sa snažia obmedziť možnosti ich úprav, a preto platí čím novšie vozidlo tým vyšší stupeň ochrany proti chiptuningu. Pri úpravách používame vysoko sofistikované zariadenie, ktoré dokáže vyradiť ochranu výrobcu proti úpravám, a tak sme schopní upravovať aj nové vozidlá.
POZOR ! Pri pokuse o úpravu vozidla s ochranou proti tuningu nekvalifikovaným nástrojom je náročné obnoviť jednotku do funkčného stavu, preto zverte úpravu odborníkom.
radim@alfatuning.sk, 2013